En lätt språngmarch tillbaka till serviceplatsen och snabb uppladdning inför
nästa varv.
Nu skulle det laddas mer då det kändes väldigt bra förra åket!
Bilen följde direktiven och med tur skulle tiderna förbättras.
Fanns två ställen på banan som var lite osäkra, den första var ned för den långa backen och vidare över hoppet. båda platserna "svängde" vid nergång och smått svårt att göra en rättvis bedömning när man närmar sig branten i högre hastigheter. Den sista platsen var innan målgång, lätt lyft och direkt
tvär H2.
Tottie's andra varv
Tiden förbättrades med nästan 4 sekunder, 1.56.1
Lite hårdare attack och självfallet ett par tabbar som resulterade i en del rattande.
Då var det dags för Ulrik att addera yttligare 2200m på sin meritlista.
Även där blev det en 4 sekunders förbättring. Bättre flow genom de stökigare partierna för att avsluta på 1.58.1, 5:e snabbaste tiden.
Teamet var mycket nöjda med tiderna vi uppnått men sista varvet kvar stod.
Eskilstuna MK plogade och vattnade partier på banan vilket gjorde sista varvet långsammare för de tidiga start nr, allt efter som började tiderna sakta förbättras och slutligen dags för teamet att avnjuta det sista varvet.
Ulrik halkade efter emot tiduret på 1.58.8 (+0.7) Tottie hade inte mycket mer att komma med än att köra på samma tid som andra varvet, 1.56.1.
För att slutligen göra en sammanställning av Torsdag rallyt blev det lyckat!
Ulrik kom på en delad 6:e plats och lyckades ta hem 6:e platsen i Sprintcupen.
Tottie kom 4:a med enbart A förare ovan för, vilket innebär att Tottie
blev tävlingens snabbaste B-förare och en delad 3:e plats i cupen!
Som plus i kanten blev även Tottie befodrat med 1 uppklassningspoäng,
så nu återstår det bara 4 st innan en uppklassning till A-förare.
Använd denna URL för att länka direkt till detta inlägg: http://www.snabber.se/web/team-etab/safezone.asp?permLnk=51425
fredag 3 maj
Race Rapport Rally Gotland 2013
*30 APRILRALLY GOTLAND 2013
TEAMET LÅG 1:A INFÖR SPECIALSTRÄCKA 5
Torsdagen den 25 April packade teamet ihop och tog riksväg 73 ner emot Nynäshamn. Väderleken var ostadig med risk för regn men med hopp om att
indianernas regndans skulle ställas in pga taskiga röksignaler eller annat.
På plats kön fylld av rally team dök båten upp som skulle ta oss över till Gotland. Som synes på bilden är regndansen inställd!
Efter en trevlig tripp kom vi äntligen fram till Gustavsvik.
Nyheter för året var totalt parkeringsförbud inom områdets gröna delar.
Åkte man in bakvägen så hade de glömt att sätta upp skyltar, vilket i sin tur borde innebära fri farmfart.
Natten gick och Fredagens morgon sol hade blivit kidnappad av indianernas rökmoln.
Någonstans där ovan de svarta sura molnen som spottade ur sig oceaner av vatten fanns solen som skulle göra Rally Gotland något trevligare.
Teamet hade anmälan klockan 14:22, besiktning 14:42.
Kring 12:00 åkte vi upp till serviceområdet för att bygga upp vår serviceplats för helgens bravader.
Janne Eriksson från FLEXCON tittade förbi och gav teamet lyckoönskningar.
Regnet hade upphört men vinden ökat, service tältet fick förankras i Lördags etappens däck för att stå kvar på marken, några väggar var meningslöst att montera upp om man inte haft en pansarvagn att förankra tältet i.
Senare på eftermiddagen tittade till och med solen fram och gav oss lite hopp.
Ljusbox eller inte?
Skulle vi klara oss utan något oberäknerligt stopp och slippa ljusboxen?
Senare kom vi överrens om att montera på ljuset och även spara de 6 nyaYokohama däcken till Lördagen etapp.
Klockan närmade sig 19:00 och vi ställde oss i kön för att hämta ut vårt tidkort.
4 Ekipage kvar innan vår minut och tävlingsledningen kommer ut och bryter tävlingen. Någon hemsk avåkning på SS1 där utryckningsfordon skulle ge sig ut för att vårda de olycksdrabbade, visade sig senare vara en riktigt otäck olycka.
En dryg timme och lite till så strök de SS1 för våran del och skickade oss raka vägen till SS2, kort skogsparti vidare in på den hala folkracebanan.
SS1: STRUKEN
SS2: Vägkaraktären på folkracebanan är mer en blandning av filmjölk, kalk, cement och som topping på det hela öser man på vatten och blandar det hela med 94 tok laddande rallybilar vilket får "Gillingebanan" att likna torr asfalt.
Som ni då anar så hade var vi den 95:e bilen även med totalt mörker!
Körningen var inte bra men vi tog oss i mål med sista delen på sträckan utan noter då de angett fel i nothäftet och fick troligen de flesta team att
"tappa bort sig". Peter hittade en lucka och kom tillbaka lagom innan torrare underlag och målgång.
30 minuters service & sedan vidare till Parc farme över nattens uppehåll med start 10:22 på Lördag morgonen. Kunde under kvällen konstatera att vi lyckats få 3:e snabbaste tiden i 4WD B-förare.
SS3: Den material ätande 25km långa "Tofta sträckan" var teamets första etapp. Nya däck och en glad besättning stod på startlinjen.
En höghastighetssträcka där samarbetet i kupen är av största vikt.
Vid hastigheter kring 200km/h finns det inte utrymme för notfel eller brist på fokus av föraren. Vägen består av en kalk/grus/sten blandning som då stundvis kan vara extremt hal. Hastighetsmätaren syns i filmen, för att ge er en uppfattning av hastigheten så är rakt upp ca 100km/h och nästan rakt ner (klockan 17:00) är över 200km/h.
Efter SS3 var det dags för service, teamet byte till nya bakdäck och lät dem som gick SS3 får kylas av till SS6 då det var dags att köra Tofta sträckan igen.
SS4 var belägen ca 50km från serviceplatsen, bland fälten ute vid Lärbro som ligger relativt långt norr ut på Gotland.
En timmes transport avnjöts i solens sken för att väl på plats köra 4km specialsträcka. Därefter återvänta ner emot service platsen och invänta starten på SS5.
SS5 bjöd på bra publikplatser och blandad vägkaraktär.
Snabba grusvägar med flera vägbyten och skarpa svängar, för att sedan köra bitvis på asfalt inne på militär området, just vid en övergång mellan grus och asfalten så greppade ena fram däcket tag medans de andra stod på löst grus och ena drivaxeln fram gick av, tempot slogs direkt av för att hoppas att bilen skulle gå att köra de sista hundra meterna till målet som var i anslutning till serviceplatsen.
Väl på servicen gjordes det tappra försök till att försöka byta ut driv axeln.
Vi fick tag i en axel med trasig inre drivknut för att då byta emot vår som var hel. Då teamet ej hunnit bekanta sig med all den nya mekaniken gav vi upp efter 20min (servicetiden) och kastade in handuken.
För att sumera året Rally Gotland är teamet mer än nöjt då vi har så lite erfarenhet av att köra 4WD. Att ligga på en 1:a plats inför SS5 med 9 stycken andra 4WD ekipage med längre erfarenhet är riktigt bra!
Nu är det bara att anmäla sig och köra så mycket tävlingar det går för att komma 100% i fas med att hantera "Kwitter".
Söndagen bjöd på sol och en formidabelt besök på glassbaren nere i hamnen
med över 160 olika sorter att välja bland innan vi checkade in och ställde oss i färjekön bland andra rally team
Teamet anlände till garaget vid 20:30 för att göra en grundlig avspolning och ur lastning av med havd utrustning. Nästkommande vecka skall teamet återigen ut på rallyvägar, då nere i Eskilstuna 9 Maj för den andra del tävlingen i Eskilstuna sprintcup där teamet lyckades med att bli total snabbast i första heatet. Rallybilen ställdes på lyften och den trasiga drivaxeln demonterades och kommer under veckan att få en ny fin axel.
Använd denna URL för att länka direkt till detta inlägg: http://www.snabber.se/web/team-etab/safezone.asp?permLnk=5360
fredag 3 maj
TOTAL SNABBAST I ESKILSTUNA SPRINT CUP!
*15 APRIL TEAMET VARTOTAL SNABBASTEFTER FÖRSTA HEATET I ESKILSTUNA SPRINT CUP!
En vattenfylld Ekebybana var det första teamet fick se vid anländande
till utsatt destination. Något skeptiska gjorde vi sedvanlig anmälan samt
en besiktning av rallybilen samt uppmontering av serviceplats!
Kort därefter tog vi oss äran att promenera ett varv på den 2.2km långa sträckan Eskilstuna MK markerat ut, bitvis var det 30-40cm djupa och 30meter långa "sjöar".
Spännande att testa bilen genom ett sådant vattenhål!
Resterande av banan såg blöt och kladdig ut, vid förarmötet fick vi reda på att de lagt om rutten och då tagit bort första biten pga vattnet.
Starten blev då placerad på den ordinarie startsträckan av asfalt.
Nervöst inväntar vi starten, Ulrik och Kjelle först ut bland 4WD, ett iaktagande från Tottie som nyfiken ser på hur bilen beter sig på den kladdiga banan.
Ett snabbt pit stop med förar och co driver byte skyndar vi emot starten.
Går igenom bilen snabbt iväntan på start, Det räknas ner och närmar oss 6 sekunder, respons systemet sätts på och en snabb laddning av turbotrycket.
Ner med kopplingen samt 1:ans växel.. KÖR!!
Christopher Tottie & Jeanette Stenius körde första varvet på
1.27.1, en tiondel till godo emot 2:a platsens Jakob Thunström 1.27.2.
Inte illa för att vara första grustävlingen, begagnade däck och tufft motstånd!
Ulrik Nilsson & Kjell Åman var inte långt efter med 1.31.9, en bra tid då Ulrik inte kört bilen tidigare!
Tiderna förbättrades men blev ingen optimal attack de resterande två åken.
(Filmsekvens med Tottie bakom ratten)
Grunden till deltagandet var att få känna hur bilen beter sig på annat underlag än snö & is samt slutligen återvända hem med en hel bil inför den
kommande två dagars tävlingen Rally Gotland 26-27 April
Efter en lång, blöt och rolig rally dag på Ekebybanan slutade teamet på
en 6:e samt 22:aplats på totallistan.
I Eskilstuna sprintcup ligger vi efter första deltävlingen på en 6:e och 8:e plats
i den sammanslagna klassen 4WD (A B C förare)
Med tanke på hur lite rutin vi har på bilen så är det ett klart GODKÄNT!